vrijdag 9 augustus 2013

Eens een andere zakdoekhoes (voorontwerp)



Ik zie zo vaak mensen die een mooie zakdoekhoes maken.
Dat wou ik ook. Ik ben op zoek gegaan naar een mooi patroon voor een zakdoekhoes.

Maar je komt steeds op dezelfde hoes uit.
Tot ik een foto zag van een andere hoes! Op zoek naar het patroon, maar niks! Enkel de hoes kon je kopen in de webwinkel... voor €60! Euh... Dan toch maar niet.

We gaan proberen zelf iets ineen te knutselen! Perfect zal het niet zijn, maar als we het niet proberen, lukt het zeker niet!


We namen de meetlat, vilt, textiellijm en velcro. En de naaimachine (natuurlijk :-) )




De grootte van de stukken vilt:

1: muur 7,5 x 25 cm
2: muur rechthoek 7 x 11,5 cm
            driehoek: rechtstaande lijn = 5 cm
                          schuine lijn = 7,5 cm
3: schoorsteen 6 x 6 cm
4: dak 15 x 25 cm

De grootte van de stoffen delen:

1: muur 7,5 x 23 cm (+1 cm extra naadwaarde opzij en bovenaan)
2: muur rechthoek 7 x 11,5 cm
            driehoek: rechtstaande lijn = 5 cm
                          schuine lijn = 7,5 cm
(rondom 1 cm extra naadwaarde knippen)
3: schoorsteen 1 vierkant van 12 x 12 cm
4: dak 17 x 25 cm (naadwaarde incl.)


Hoeveel stukken heb je nodig?

1 heb je 2x nodig voor de binnenkant
         en 2x voor de buitenkant
2 heb je 2x nodig voor de binnenkant
         en 2x voor de buitenkant
3 heb je 4x nodig
4 heb je 1x nodig voor de binnenkant
         en 1x voor de buitenkant

voor de buitenkant nam ik witte vilt en voor de binnenkant gele, om het visueel iets duidelijker te maken.

Dan kunnen we eraan beginnen.

Als eerste lijm ik de binnen en buitenkant per stuk aan mekaar met textiellijm, dat maakt het geheel iets steviger.
Voor de schoorsteen heb ik zowel wit gebruikt voor de binnenkant als voor de buitenkant. Dat ziet er dan zo uit als dat gelijmd is:


Een gat knippen in het dak en dan naai je de schoorsteen vast. 

De velcro heb ik op z'n langst in 2 geknipt zodat die nog maar 1 cm breed is. En dan mag die er ook aan:




En dan in mekaar knutselen:


En de zakdoekdoos erin:




Als probeersel vond ik dit zeker geslaagd! De kindjes vinden hem alvast heel mooi!


Nu nog de juiste stoffen vinden voor de 'echte' versie... Wordt vervolgd dus!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten